Home / ΙΣΤΟΡΙΑ / Κώστας Φωτεινακης (ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΗ ΠΡΟΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ): Ο Ρενάτο Μόρντο/ Renato Mordo και η θεατρική παράσταση στις 28 Οκτωβρίου 1944 με τίτλο “ΧΑΪΔΑΡΙ – 12 ΕΙΚΟΝΕΣ σκλαβιάς και λευτεριάς”

Κώστας Φωτεινακης (ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΗ ΠΡΟΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ): Ο Ρενάτο Μόρντο/ Renato Mordo και η θεατρική παράσταση στις 28 Οκτωβρίου 1944 με τίτλο “ΧΑΪΔΑΡΙ – 12 ΕΙΚΟΝΕΣ σκλαβιάς και λευτεριάς”

[Το θέμα παρουσιάζεται για πρώτη φορά, θα λέγαμε ότι είναι αποκλειστική προδημοσίευση, με αφορμή την επέτειο του θανάτου του Renato Mordo 5 Νοεμβρίου 1955, και αποτελεί υποσύνολο της  έρευνας του Κώστα Φωτεινάκη για τη θεατρική παράσταση που ανέβηκε στις 28 Οκτωβρίου 1944, δηλαδή δώδεκα ημέρες μετά την Απελευθέρωση της Αθήνας. Παίχτηκε μέχρι 3 Δεκεμβρίου 1944 που ξεκίνησαν τα Δεκεμβριανά.]

[Διαφήμιση της πρώτης παράστασης, στην εφημερίδα ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ, 28 Οκτωβρίου 1944. Ενημέρωση: Νίκος Θεοδοσίου, σκηνοθέτης, συγγραφέας]

RENATO MORDO – Σκηνοθέτης, συγγραφέας (03.08.1894 – 05.11.1955)

Γεννήθηκε στη Βιέννη1 της Αυστρίας στις 03/08/1894 από γονείς εβραϊκής καταγωγής –πατέρα Κερκυραίο και μητέρα Αυστριακή – που εξοντώθηκαν σε στρατόπεδο συγκέντρωσης. Σπούδασε γερμανικό πολιτισμό, φιλολογία, ιστορία της τέχνης και ιστορία της μουσικής στο Πανεπιστήμιο της Βιέννης και, ακολούθως, στην Ακαδημία Μουσικής και Παραστατικών Τεχνών της Βιέννης [νυν Πανεπιστήμιο Μουσικής και Παραστατικών Τεχνών της Βιέννης] (1914-17).

Το 1917 ξεκίνησε την επαγγελματική του σταδιοδρομία ως σκηνοθέτης στο Δημοτικό Θέατρο του Κατόβιτς στην Πολωνία. Το 1920 διορίστηκε διευθυντής του Θεάτρου και της Λυρικής Σκηνής του Όλντενμπουργκ, όπου εκσυγχρόνισε το ρεπερτόριο και εφάρμοσε ανανεωτικές ιδέες (1920-23). Ακολούθως, θήτευσε σε διευθυντικές θέσεις στο Γερμανικό Λαϊκό Θέατρο της Βιέννης, στο Θέατρο Λόμπε του Μπρέσλαου, στη Δρέσδη και στο Ντάρμσταντ (1924-32).

Με την άνοδο του ναζισμού μετακινήθηκε στην Πράγα, όπου ανέλαβε τη διεύθυνση του Γερμανικού Θεάτρου και δίδαξε στην εκεί Γερμανική Ακαδημία Μουσικής και Παραστατικών Τεχνών.

Το 1939, μετά τη γερμανική εισβολή και ύστερα από πρόσκληση του Μπαστιά κατ’ εισήγηση του Καλομοίρη, ήρθε οικογενειακώς στην Ελλάδα όπου προσλήφθηκε ως βασικό στέλεχος στη νεοϊδρυθείσα ΕΛΣ. Μεταξύ 1940 και 1957 σκηνοθέτησε στην ΕΛΣ 19 όπερες και οπερέτες, σε 35 παραγωγές ή/και αναβιώσεις παραγωγών, όλες σε πρώτες παρουσιάσεις από τον θεσμό…

Στην Κατοχή αντιμετώπισε πρόβλημα εργασίας2 και φυλακίστηκε στο Χαϊδάρι3,4, ενώ μετά τον Εμφύλιο απολύθηκε από την ΕΛΣ ως κομμουνιστής. Πέθανε στο Μάιντς της Γερμανίας στις 05/11/1955. Ασχολήθηκε με τη συγγραφή θεατρικών έργων. Μεταξύ 1942 και 1946 συνεργάστηκε με τους θιάσους Κοτοπούλη, Μανωλίδου-Αρώνη-Χορν και Μουσούρη-Μόρντο-Ανεμογιάννη. Το 1947 έφυγε από την Ελλάδα και εργάστηκε στην Όπερα της Άγκυρας (1947-51), στο Τελ Αβίβ (1951-52) και στο Κρατικό Θέατρο του Μάιντς (1952-1955).

Απόσπασμα από την κριτική του/της Άλκη Θρύλου:

«….Η μαρτυρική ζωή των σκλάβων των Γερμανών, οι θανατικές εχτελέσεις, αποδίδονται πιστότατα και παραστατικότατα, συγκλονιστικότατα, αλλά και χωρίς μετουσίωση…

Καθώς παρακολουθούσα το «Χαϊδάρι», αισθανόμουνα μια δυσφορία σ’ όλο μου το σώμα, είχα την πολύ δυσάρεστη εντύπωση ότι καταδικάσθηκα να γίνω αυτόπτης μάρτυρας βασανιστηρίων…»

Σημειώσεις:

  1. Ο Μόρντο είναι πολύ πιθανόν να επικοινωνούσε με τον σκηνογράφο Γιώργο Ανεμογιάννη στη Γερμανική γλώσσα, γιατί ο δεύτερος έχει σημειώσεις στα σκίτσα για τη σκηνικά και στις δύο γλώσσες.
  2. Ο σκηνοθέτης Ρενάτο Μόρντο και ο μαέστρος Βάλτερ Πφέφερ απομακρύνθηκαν «διά λόγους γενικωτέρας σκοπιμότητος και κατόπιν υποδείξεως» (Δ.Σ.Ε.Θ./Συνεδρία 1/15.5.1941). Προφανώς επειδή είχαν εβραϊκή καταγωγή.
  3. Στο Στρατόπεδο Χαϊδαρίου φυλακίστηκε το 1943 (?) και προφανώς κατέγραψε τις εμπειρίες του τις οποίες και παρουσίασε στο θέατρο με τίτλο «ΧΑΪΔΑΡΙ 12 ΕΙΚΟΝΕΣ σκλαβιάς και λευτεριάς». Υπογραμμίζουμε ότι το έργο ανέβηκε στις 28 Οκτωβρίου 1944, δηλαδή δέκα έξι μόνο ημέρες μετά την απελευθέρωση της Αθήνας. Αυτό μας κάνει να υποθέσουμε ότι το είχε έτοιμο.
  4. (συνέχεια από 3) Το  θεατρικό του έργο του για το ΧΑΪΔΑΡΙ είναι γραμμένο σε δύο μορφές/ εκδοχές. 

Βιογραφικό https://bit.ly/33hlwWC https://bit.ly/2C9Nisb

Μικρή παρουσίαση των συντελεστών της παράστασης διαβάστε ΕΔΩ

 

Δείτε επίσης...

Το Τείχος του Δέματος, στη θέση του για 2.400 χρόνια συνυπάρχει με το ΧΥΤΑ Φυλής…

[Το Τείχος του Δέματος, φωτογραφία από το Ποικίλο Όρος. Με μαύρα τόξα ο ΧΥΤΑ Φυλής …

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Show
Hide

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο